O kytaře, holkách a tak
(něco málo o sladkém dřevu a jeho okolí)
kapitola třetí – technická stránka
Slovníček
Vlastní mluvou disponují všechna
společenství a komunity a kytaristé nejsou výjimkou – stejně jako zedník
neřekne hladítko, ale lajblík, leckterý kytarista neřekne kytara ale například Kejta, Dřevo, nebo něco podobného. Spousta výrazů
samozřejmě je běžnému smrtelníkovi srozumitelná a jaksi vzdáleně povědomá, nicméně
myslím si, že neuškodí si je všechny trochu podrobněji probrat. Být v obraze
je vždy výhoda.
Akord - Souzvuk
tří a více tónu. Rozeznáváme akordy durové, mollové a nechytatelné. Těch
posledních je většina. Vznikají tak, že prsty levé ruky přitiskneme na hmatník
kytary v kolmém směru a v předem stanovené pozici a pravou rukou přejedeme
struny nad ozvučným otvorem. Jsou šílenci, kteří stačí pravou rukou ještě
brnkat, ale to se všem začátečníkům jeví jako anomální úchylka. Základní akordy
jsou : E, A, D, G, C, F. Ostatní se od nich víceméně odvíjejí, ač vypadají
úplně jinak, což bývá hlavním zdrojem začátečníkových potíží. O akordech bude
zvláštní kapitola.
Kolečko - Několik
po sobě jdoucích akordů, které se opakují stále dokola. Na tomto principu je
založena většina známých písní. Na kolečko G, Emi, C,
D lze zahrát Dajánu, Kde ty kytky jsou, Mlynářovu
dceru a dvacet sedm dalších písní mdlého obsahu.
Struna - Dlouhá
tenká věc, podle druhu různého průměru. Obvykle vyrobená z nějakého kovu. Strun
na kytaru je šest až dvanáct, podle kytary. Jsou to struny E1, H, G, D, A, E.
Zapamatovat si je lze pomocí věty Eda
Hodil Granát Do Atomové Elektrárny. E1 je struna nejtenčí, E struna nejtlustší. Je známá
tím, že se nejhůře natahuje na mechaniku.
Kobylka –
Taková ta dřevěná věc vepředu, vedou z ní struny. Obvykle se struny do
kobylky důmyslně zavazují, ale třeba u španělky je
mnohdy stačí jen provléct. Kobylka má tendence se odlepovat.
Hlava – Část
kytary, kde jsou struny natočené na mechaniku. Dražší modely mívají hlavy nějak
elegantně zdobené. Rána hlavou kytary do zubů je smrtící, rána do holeně
paralyzující. Lze využít k likvidaci konkurenčních kytaristů.
Ozvučný otvor
– Díra do kytary, kterou dovnitř pronikají vyluzované zvuky a rezonují.
Elektrické kytar ozvučný otvor nemají, ty mají snímač a zesilovač, kteří to
řeší elektronickou cestou.
Mechanika - Čudlíky a ozubená kolečka na konci kytary. Sloučí k tomu, aby se
na ně navíjely struny, které lze následně jemným otáčením čudlíků
ladit. Každý čudlík má ve svém točivém momentu
alespoň jedno místo, kdy to v něm cvakne, cinkne a čudlík
přeskočí o dvě jemná pootočení dopředu. Způsob, jak dostat čudlík
do polohy mezi dvěma jemnými otočeními neexistuje. Zhusta se ono škodolibé
cvaknutí a cinknutí ozve tehdy, když je žádaná přeskočená poloha jediná možná
pro správné naladění. Popsané zvěrstva se dějí pouze u kytary španělské.
Španělka -
Kytara vzniklá ve Španělsku. V Čechách masově rozšířená. Španělka je určená pro
hru klasických skladeb, ke kterémuž účelu je stavěná na nilonové
struny. V Čechách je ovšem národní zvyk natahovat na španělku
struny kovové, které podstatně víc táhnou, čímž vzniká zmíněný cvakací a cinkací efekt v
mechanice.
Jumbo - Džambo. Kytara rozšířená hlavně v
amerických zemích. Typické pro ní je, že má úzký krk, tudíž se na ní ze začátku
daleko hůře chytají akordy. Jumbo je oblíbené mezi bluegrasisty, kteří na něm předvádějí zběsilé jízdy po
hmatníku, pro normální smrtelníky zcela nepochopitelné.
Ovation - Ouvejšn. Kytara, která
má dřevěnou pouze horní desku, tělo má z jakési plastické hmoty. Je velice
drahá, má výborný zvuk a je vhodná k hraní přes zesilovač. Výjimku tvoří Slávek
Janoušek, který má Ouvejšna, mlátí do něj bez trsátka
a je slyšet i v průměrně rušné hospodě.
Trsátko -
Plastiková nebo bakelitová věcička velikosti nehtu na palci. Dociluje se s ním
hlasitějšího zvuku a umožňuje rychlejší brnkání, zejména v kombinaci s
prstýnkem. Čím tlustší trsátko, tím větší vyrvál.
Hlavní funkce trsátka ale spočívá v tom, že se neustále ztrácí a padá dovnitř
do kytary.
Prstýnek
- Zde se nejedná o ozdobu ruky ale o zcela praktickou věc. Jakmile se kytarista
naučí jakž takž něco brnkat, zjistí, že je mu to stejně houby platné, jelikož
vedle další kytary není absolutně slyšet. Vedlejší kytarista totiž mívá trsátko
tloušťky dva milimetry, což už pomalu připomíná cihlu a mlátí do své kytary jak
o život. Tady nastupují prstýnky. Prstýnky se obvykle používají tři - na palci,
na ukazováčku a na prostředníčku pravé ruky. Samozřejmě lze prstýnků použít i
více. Prstýnky jsou kovové a dají se přizpůsobit tvaru prstu. Hra s prstýnky
působí začátečníkovi nepředstavitelná muka, neboť struny nepřirozeně drnčí,
prsty bolí a nedá se to stíhat, protože se s prstýnky do strun velice špatně
strefuje.
Kapodastr - Česky zvyšec. Slouží k
tomu, aby nefungoval, když má (levné typy s látkovou páskou) a k tomu aby
zvýšil tóninu při použití stejného hmatu (dražší typy bez látkové pásky). Díky kapodastru můžeme přinutit ostatní nesympatické
kytaristy, pokud sami kapodastr nemají, aby alespoň na chvíli přestali hrát.
Zvláště když umístíme kapodastr na liché políčko na
hmatníku.
Řemen - Kožený
či jiný pás, který se uchytí na oba konce kytary a přehodí přes kytaristův krk.
Díky tomu je možná i hra vstoje. Je to praktické zejména v uličce jedoucího
vlaku nebo za chůze. Druhý případ je typický pouze pro fanatické hráče, maniaky
a hazardéry se zdravím, bolí od toho totiž páteř.
Nepříjemné situace nás nemohou zaskočit
Ke kytaře se samozřejmě váže také
bezpočet situací, kterými by neměl být kytarista zaskočen, když nastanou. Když
to vezmeme popořadě, nejčastěji se vám asi stane, že se vám odlepí kobylka.
Tedy, nestane se vám to asi mnohokrát, ale alespoň jednou pravděpodobně ano. V tom
případě nezoufejte, nepropadejte panice, neodhlašujte se z bytu, ani
nevolejte rodičům, ale pěkně v klidu si dojděte do nejbližší opravny
hudebních nástrojů. Poradí vám tam, spraví vám to a vysvětlí vám, jak předejít
tomu, aby se vám to stalo znovu. Stává se to z vlhka nebo z horka.
Bude tedy stačit, když si kytaru nebudete brát s sebou na dovolenou do
Egypta nebo do Amazonských pralesů (když přeci jen budete muset, použijte
nějaký kvalitní kufr). Co ale nedělejte určitě – nepokoušejte se kobylku sami
přilepit sami, v 99% případů to vede ke zničení nástroje.
Kytaru vám může někdo taktéž
rozšlápnout. Opět se nepokoušejte ji sami opravit, ale zaběhněte do té opravny,
co vám lepili kobylku. Určitě vás rádi uvidí.
Kytara vám může spadnout do vody,
třeba do rybníka. Mě se to stalo. Shodila mě jí tam Lucie. Neúmyslně. Faktem
ale je, že bylo po kytaře. V takové situaci už vám nepomůže nic a nikdo,
namočená kytara je jako rozšlápnuté housle. Bohužel.
Z méně tragických situací
musíme zmínit prasklou strunu – nebojte se, aby vás šlehla přes obličej, to
byste museli kytaru držet opravdu nešikovně, nebo přímo nahlížet do jejích
útrob ozvučným otvorem v okamžiku prasknutí. Nicméně, když struna praskne,
je dobré mít po ruce sadu strun náhradních, právě pro tyto případy. Struny se
prodávají v různí kvalitě, to je ostatně nejčastěji odlišeno jejich cenou,
ale hlavně v různé. Platí, že čím tvrdší struny (například 13tky už jsou
hodně tvrdé), tím zvonivější zvuk, ale tím těžší bývá je „umáčknout“. Tvrdé
struny používají nejčastěji bluegrassisté, protože do
nich mohou řezat trsátkem o stošest a struny skoro
nepraskají. Měkčí struny používají začátečníci a folkaři
a nebo prostě jen lidé, kterým víc vyhovují, je to celé jen na vkusu a zvyku
kytaristy. Teď zpět k situaci prasklá struna. Když se to stane někde u
ohně, dá se struna vyměnit zhruba za minutu až dvě, tedy než váš kolega dohraje
píseň. Faktem nicméně je že struny by se měly měnit všechny najednou, neboť pět
strun již „ohraných“ a jedna struna nová, ještě s tím kovovým zvukem,
nejdou moc dohromady. U ohně se to ztratí, v tichu domova je to
disharmonie.
Trsátko zapadlé do kytary taky není
žádný velký problém. Stačí s nástrojem pořádně zatřást a chvilku šikovně
manipulovat. Koupit se dají i plastová držadla na trsátka, lepí se přímo na
korpus kytary a pojmou trsátek i několik.
Kytara je rozladěná. Třeba tím, jak
byla dlouho v obalu nebo v kufru, nebo jak na ni pražilo slunce. Nebo
jak si s ní hrál váš malý bratranec, kterého byste stejně nejraději
zašlapali do země. Tedy až po tom, co by dostal naflákáno na hubu. Taky žádný
problém. Nejprve tedy naflákáme bratranci, aby si pamatoval, že už to nemá
dělat, případně požádáme někoho, aby naflákal nám, abychom si zapamatovali, že
kytara na slunce nepatří a pak se dáme do ladění. Postup budu popisovat v nějaké
jiné kapitol, teď jen to know-how.
Ladit můžeme podle sluchu, nebo podle ladičky. Pokud máme sluch a to se u
kytaristy jaksi bere za základní předpoklad hry, požádáme nějakého jiného
muzikanta, aby nám udal tón a jdeme na věc. Když v okolí nikdo takový není
a nejbližší zvuk je opilecké blábolení souseda z vedlejší chaty,
vypomůžeme se ladičkou. Ladičky se dají opět pořídit různé. Nejlevnější vypadá
jako malá kovová tyčinka a to proto, že to není nic jiného, než malá, kovová
tyčinka. S tou udeříme o něco tvrdého, třeba o stůl, o roh zdi nebo o
hlavu malého bratrance, pokud už se probouzí z mdlob po předešlém naflákán
a tyčinka vydá zvuk. Komorní A to bývá. Ladí se podle toho fakt blbě. Takže
raději máme v zásobě ladičku elektronickou, kterou buď přiložíme co
nejblíže k ozvučnému otvoru, nebo přicucneme
její kablík s přicucávácí koncovkou na korpus
nástroje, nebo – a to je nejlepší – pokud vlastníme ladičku i kytaru kvalitní,
zasuneme konektor kablíku z ladičky přímo do kytary, tedy to elektronického
kytarového snímače. Roztomilý barevný displayík nám
pak rozverně ukazuje, jestli máme kroutit čudlíkem
doleva, nebo doprava. Všechny způsoby ladění vyžadují většinou ticho a klid,
nebo dokonalý sluch. Ve vlaku se zavřeme na umývárku
a odrážíme útoky dotěrného průvodčího, u ohně diskrétně poodejdeme do přítmí
nejbližšího les a omluvíme se vyrušenému milostnému páru. Doma to neřešíme,
stačí vypnout rádio.