Ač se to milovníkům papírových knih nemusí líbit, na netu skutečně existují celá kvanta knih různých žánrů, které jen čekají na stáhntí a přečtení. Jedná se sice většinou o neznámé, začínající autory, nebo naopak o známá literární díla, která už stejně většina lidí má doma v knižní podobě (jsou samozřejmě vyjímky potvrzujícví pravidlo), občas zde však najdete knihy, které se jinde sehnat nedají a které za přečtení přece jenom stojí. Naštěstí existují nakladatelé, kteří některé "datové" texty vydají nakonec i knižně. Sice v samizdatové podobě, ale alespoň něco, ne? Tak je tomu i v případě Dennyho Mořičvílu, který jste si, ještě před nějakou dobou, mohli přečíst jen na netu. Ke koupi je sice jen v některých scu-fi speciálkách a u nakladatele, ale rozhodně není důvod, proč o ní ve Vivisektoru nepsat. Mořičvíl je název jednoho bláznivého města plného bláznivých postav v jednom bláznivém světě. Světě, ve kterém ještě stále kvete hrubý středověk. Ovšem i tak si technika našla cestičku do tohoto pochybného města. Přece nechcete říct, že město, které má svou železniční dopravu (lokomotivy sice nahrazují koně, ale to se může kdykoliv změnit) a které má dokonce i vlastní internetovou síť (tedy spíše emajlové Potrubí, proděravěná dřevěná prkénka a Chytrouše - ekvivalent nám známého osobního počítače), je zastaralé. Co je však nejdůležitěší, město má i své zločince. A jeden z nich se právě rozhodl zničit Společnost železnic a.s. (a synové) , ovládnout trh plechovkového piva (to, které má takovou kovovou příchuť a při otevírání dělá "Cvak,sssssssss") a postavit Mořičvíl před naprostý kolaps. Od toho je tu však Speciální městská stráž (SMS) se svými agenty, aby tomu všemu zabránila. A co nezvládnou kompetentní pracovníci, zvládnou s přehledem náhodní civilisté...

Čistý humor, rafinované slovní hříčky, jednoduché fóry, bláznivé nápady a šílené situace - to vše vystihuje tuto knihu, ze všeho nejvíce připomínající známou fantasy sérii Zeměplocha. Zmínka tohoto cyklu je záměrná - je znát, že se jí autor nechal hodně inspitovat (především neustálými poznámkami pod čarou). To, že je příběh plný odkazů a parodií na různé filmové, literární či skutečné postavy vám Zeměplochu bude též zřejmě neustále připomínat... ale kdo by tvrdil, že se někdo nemůže něčím inspirovat? Kopírování je jiná věc a to tento autor nedělá. Dennyho (bohužel se minepovedlo zjistit, kdo se za tímto pseudonymem skrývá) humor je čistý a přímý a rozhodně ne přisprostlý či hrubý (což se mnoha parodiím stává) a jen dokazuje jeho nadání pro tento druh literatury. Je hodně podobný stylu komicsových skečů jako je Clevert & Smart či Leonardo, ve kterých se postavy dostávají z jedné bláznivé situace do druhé, a to především tím, jak je řeší. Kdo nezná ani jednu z výše jmenovaných sérií, musí si obrazně představit definici na začátku odstavce.

Co bohužel kniha ze všeho nejvíc postrádá, je právě ta přímá dějová linie. Spíše než děj samotný vás na příběhu pobaví dialogy, popisy a situační gagy, kterými je kniha zahlcena. Prvních sedmdesát stran se vpodstatě jen

seznamujete s různými postavičkami, které pro samotnou zápletku kolikrát nemají žádný význam. Pak následuje několik dějových zvratů - u kterých stejně nevíte, zda jsou důležité, či ne. No a konečně - na posledních padesáti stránkách se různé dějové linie spojují do jedné a čtenář má konečně možnost zjistit, o co v knize jde (tedy spíše šlo - mluvím totiž o závěrečných stránkách).

Kniha je krátká, jednoduchá a plná humoru ovšem bez smysluplného děje. Pakliže se však chcete čistě jen pobavit, neváhejte - nebudete zklamáni. Navíc další pokračování se už prý chystá.

(Denny: Mořičvíl, Palmknihy 2003. 201 s. 279 Kč)

Hodnocení: ***1/2* z pěti hvězdiček